Op 1 januari 2024 ging de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) van kracht, een fundamentele wijziging in het bouwproces. De hoofddoelen waren: het verbeteren van de bouwkwaliteit én het versterken van de positie van opdrachtgevers. Ruim een jaar later is de eerste officiële monitoringsrapportage gepubliceerd. Wat leren we uit de bevindingen van dit eerste monitoringsjaar? En wat betekent dit concreet voor opdrachtgevers? Wij zetten de belangrijkste inzichten op een rij.
De rapportage maakt vooral duidelijk dat 2024 een overgangsjaar was. Het aantal bouwmeldingen kwam pas na de zomer echt op gang. Tot eind 2024 werden 1.446 bouwprojecten geregistreerd onder gevolgklasse 1 (grondgebonden woningen, eenvoudige bedrijfsgebouwen). Maar het aantal gereedgemelde projecten, en dus de daadwerkelijke praktijkervaringen met oplevering en kwaliteitsverklaringen, bleef beperkt. Slechts 33 projecten werden eind 2024 afgerond.
Toch leverde dit een aantal inzichten op, vooral dankzij enquêtes, interviews en Wkb-ervaringssessies met betrokkenen uit de sector.
Deze ontwikkelingen sluiten aan bij de kern van de wet: preventie, transparantie en kwaliteitsverantwoording.
Tegenover de positieve geluiden staan ook aandachtspunten. Vooral over de uitvoeringspraktijk zijn nog veel vragen en zorgen:
Ook gemeenten geven aan nog zoekende te zijn. Zij missen bijvoorbeeld een centrale registratie van incidenten en sancties en maken zich zorgen over de onafhankelijkheid van kwaliteitsborgers; vooral wanneer controles op afstand plaatsvinden.
De Wkb beoogt u als opdrachtgever meer bescherming te bieden en uit de eerste signalen blijkt dat dit in beginsel ook gebeurt. U krijgt beter inzicht in de technische staat van het bouwwerk, kunt eerder ingrijpen bij fouten, en hebt meer juridische instrumenten om op terug te vallen.
Belangrijk is wel dat u goed op de hoogte bent van wat de wet van u én van uw bouwpartners vraagt:


Meer dialoog en samenwerking
opdrachtgevers, aannemers en kwaliteitsborgers moeten met elkaar in gesprek blijven over werkprocessen en verwachtingen.Eenduidige informatie-uitwisseling
het aanleveren van documenten moet eenvoudiger en uniformer.Verhelderen gevolgklasse 1
er is behoefte aan heldere voorbeelden van wat wel en niet onder de Wkb valt.Betere voorlichting
vooral kleinere partijen moeten beter worden geïnformeerd via toegankelijke kanalen, zoals het gemeentelijk bouwloket.De invoering van de Wkb is een grote stap richting betere bouwkwaliteit en meer transparantie in het bouwproces. Dit eerste monitoringsjaar laat zien dat de fundamenten stevig zijn, maar dat er nog werk aan de winkel is om het systeem echt goed te laten landen.
Als Kenniscentrum Het Spanjaard blijven wij de ontwikkelingen nauwgezet volgen en vertalen we de impact van de Wkb naar praktische handvatten voor onze opdrachtgevers. Heeft u vragen, of wilt u sparren over hoe u als opdrachtgever uw positie optimaal benut binnen het Wkb-stelsel? Neem gerust contact met ons op.