Eerste monitoringsrapportage Wkb

Op 1 januari 2024 ging de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) van kracht, een fundamentele wijziging in het bouwproces. De hoofddoelen waren: het verbeteren van de bouwkwaliteit én het versterken van de positie van opdrachtgevers. Ruim een jaar later is de eerste officiële monitoringsrapportage gepubliceerd. Wat leren we uit de bevindingen van dit eerste monitoringsjaar? En wat betekent dit concreet voor opdrachtgevers? Wij zetten de belangrijkste inzichten op een rij.

Een voorzichtig begin, beperkte ervaringen

De rapportage maakt vooral duidelijk dat 2024 een overgangsjaar was. Het aantal bouwmeldingen kwam pas na de zomer echt op gang. Tot eind 2024 werden 1.446 bouwprojecten geregistreerd onder gevolgklasse 1 (grondgebonden woningen, eenvoudige bedrijfsgebouwen). Maar het aantal gereedgemelde projecten, en dus de daadwerkelijke praktijkervaringen met oplevering en kwaliteitsverklaringen, bleef beperkt. Slechts 33 projecten werden eind 2024 afgerond.

Toch leverde dit een aantal inzichten op, vooral dankzij enquêtes, interviews en Wkb-ervaringssessies met betrokkenen uit de sector.

Positieve eerste signalen
De belangrijkste conclusie uit het rapport: de doelen van de Wkb lijken in de praktijk haalbaar, maar het is nog te vroeg voor definitieve uitspraken. Toch zijn er al enkele bemoedigende signalen:
  • Capaciteit van kwaliteitsborgers: er is geen sprake van een tekort. De meeste kwaliteitsborgers geven aan voldoende ruimte te hebben voor nieuwe projecten.
  • Meer grip voor opdrachtgevers: de juridische positie van opdrachtgevers is versterkt. Verzwaarde aansprakelijkheid voor aannemers, het verplichte opleverdossier en de waarschuwingsplicht zorgen voor betere informatievoorziening en sterkere onderhandelingsposities.
  • Interne procesverbeteringen bij aannemers: 9 op de 10 bedrijven zeggen hun werkwijze te hebben aangepast, o.a. door inzet van nieuwe software en meer focus op kwaliteitscontrole.

Deze ontwikkelingen sluiten aan bij de kern van de wet: preventie, transparantie en kwaliteitsverantwoording.

Kritische kanttekeningen: lasten en verschillen

Tegenover de positieve geluiden staan ook aandachtspunten. Vooral over de uitvoeringspraktijk zijn nog veel vragen en zorgen:

  • Administratieve lasten: veel aannemers ervaren een toename, onder andere doordat ze uitvoerig moeten documenteren en rapporteren aan de kwaliteitsborger. In sommige gevallen leidt dit tot vertraging of extra kosten.
  • Lokale verschillen: er zijn forse verschillen in leges tussen gemeenten. Hoewel gemiddeld sprake is van een daling van 40% (omdat technische toetsing bij gemeenten vervalt), stijgen de kosten in sommige gemeenten juist.
  • Gebrekkige uniformiteit: hoe aannemers informatie moeten aanleveren aan kwaliteitsborgers verschilt per instrument. Dit leidt tot onduidelijkheid en inefficiëntie. Uniformering wordt breed als wenselijk gezien.
  • Onvoldoende bekendheid bij kleine partijen: kleinere aannemers en particuliere opdrachtgevers blijken vaak nog niet goed op de hoogte van hun verantwoordelijkheden en mogelijkheden onder de Wkb.

Ook gemeenten geven aan nog zoekende te zijn. Zij missen bijvoorbeeld een centrale registratie van incidenten en sancties en maken zich zorgen over de onafhankelijkheid van kwaliteitsborgers; vooral wanneer controles op afstand plaatsvinden.

Wat betekent dit voor u als opdrachtgever?

De Wkb beoogt u als opdrachtgever meer bescherming te bieden en uit de eerste signalen blijkt dat dit in beginsel ook gebeurt. U krijgt beter inzicht in de technische staat van het bouwwerk, kunt eerder ingrijpen bij fouten, en hebt meer juridische instrumenten om op terug te vallen.

Belangrijk is wel dat u goed op de hoogte bent van wat de wet van u én van uw bouwpartners vraagt:

  • Vraag altijd een opleverdossier op van de aannemer.
  • Zorg dat u bent geïnformeerd over de financiële zekerheden (zoals garanties of verzekeringen).
  • Wees alert op de waarschuwingsplicht: de aannemer moet u schriftelijk waarschuwen voor fouten of risico’s.
De monitoringsrapportage geeft ook duidelijke aanbevelingen mee voor de verdere ontwikkeling van het stelsel:
  1. Meer dialoog en samenwerking

    opdrachtgevers, aannemers en kwaliteitsborgers moeten met elkaar in gesprek blijven over werkprocessen en verwachtingen.
  2. Eenduidige informatie-uitwisseling

    het aanleveren van documenten moet eenvoudiger en uniformer.
  3. Verhelderen gevolgklasse 1

    er is behoefte aan heldere voorbeelden van wat wel en niet onder de Wkb valt.
  4. Betere voorlichting

    vooral kleinere partijen moeten beter worden geïnformeerd via toegankelijke kanalen, zoals het gemeentelijk bouwloket.
Tot slot

De invoering van de Wkb is een grote stap richting betere bouwkwaliteit en meer transparantie in het bouwproces. Dit eerste monitoringsjaar laat zien dat de fundamenten stevig zijn, maar dat er nog werk aan de winkel is om het systeem echt goed te laten landen.

Als Kenniscentrum Het Spanjaard blijven wij de ontwikkelingen nauwgezet volgen en vertalen we de impact van de Wkb naar praktische handvatten voor onze opdrachtgevers. Heeft u vragen, of wilt u sparren over hoe u als opdrachtgever uw positie optimaal benut binnen het Wkb-stelsel? Neem gerust contact met ons op.